mandag 17. januar 2011

Den store syltedagen..

Kanskje en litt merkelig tid på året å sylte, men sånn går det når man har fryser. Da tar man det når det passer, eller i mitt tilfelle; når man har støtteberedskap ;-)

Etter å ha jobbet mesteparten av dagen, dro jeg til Kongsberg for å besøke mamma og pappa, og for å endelig få jordbærene mine i glass. Da er det godt å ha en mamma som har kunnskapene, for de mangler i hvert fall jeg ;-)

Det ble nok litt for mye bær i forhold til pektin i syltetøyet, kanskje litt mye sukker, og litt tvil med hvor tette glassene ble, men det ble mye latter og moro, slik det skal være når man skal gjenoppta gamle ferdigheter!


Jordbærene og glassene står klare.


Og vi er i gang!


Og vi fyller på! (og søler!)


Endelig fikk jeg testet mine Kilner-jars fra England. De er utrolig kjekke med slike utbyttbare metall-lokk!


De første glassene pryder kjellerboden vår! Moro! Får håpe de holder ei stønn ;-D


2 kommentarer:

  1. Å, så flott resultatet ble!! :-)
    Det er morsomt å lage syltetøy. Jeg har også fryseren full av bær, og lager når det passer seg sånn. Har igjen bla plommer, litt rips og aroniabær som jeg skal lage saft av. I hagen har jeg plantet flere bærbusker, og håper på sikt å fylle matboden i kjelleren med egenprodusert syltetøy osv.

    Kilner-glassene så veldig kjekke ut!

    SvarSlett
  2. Så flink du er som lager saft! Det har jeg ennå til gode å prøve meg på. Tenker det blir mye god drikke ut av de bærene!

    Det er bare å fylle på med bærbusker i hagen ja, deet er utrolig moro å plukke egne bær!

    Blir moro å se matboden din etterhvert!

    SvarSlett