mandag 28. februar 2011

Tilbake i tid..

Ja, det føltes ut som jeg var 100 år tilbake i tid i dag. Jeg var i lefse-lære hos Ragnhild, selveste lefsemakeren sjøl, hos henne og mannen hennes på gården deres. Det var fantastisk fint der, og med blå himmel og bare sol, så var det litt av et syn.




Vi tok på oss et forkle og et skaut hver. Forklet jeg fikk låne var et av den gamle typen, og var heldekkende. Så med skaut og forkle for anledningen, bar det ut i eldhuset for å starte kjevlingen og etter hvert også stekingen. Der jeg gikk i bekledningen iblant disse gamle husene, kunne jeg ikke la være å føle at noen hadde skrudd tiden tilbake.

Eldhuset, hvor lefesbakingen foregikk


Her får Ragnhild fart på steketakka


Vi er i gang med å kjevle lefsene


 Mange fine lefser klare til steking!


Og vi steker! Det var helt klart mer utfordrende å steke på en ovnstakke enn den elektriske jeg brukte tidligere.


Vi hold på i 8 timer fra vi startet på deigen, til siste lefsa var ferdig pakket. Det var utrolig lærerikt, og jeg storkoste meg hele dagen. Ragnhild var kjempeflink til å lære bort, og ville veldig gjerne at vi tok en omgang til før påske. Og det sier jeg ikke nei takk til! :-)

5 kommentarer:

  1. Så artig Heidi! For en flott opplevelse å være med på! Eldhuset ser skikkelig stilig ut!

    SvarSlett
  2. Du overasker stadig !!!
    Makan til pågangsmot :)
    BRA.......:)

    SvarSlett
  3. Jeg husker moren min og mormor brukte å lage lefser før (på elektrisk takke), og hjemmelaget lefse er mye bedre enn kjøpelefse!

    Høres ut som du har hatt en interessant og lærerik dag. Og det må jo ha vært litt av en opplevelse i slike flotte og tradisjonsrike omgivelser.
    Flott innlegg og fine bilder. Spennende :)

    SvarSlett
  4. Hei igjen :)
    Jeg har gitt en award til bloggen din. Hent den hvis du vil.

    SvarSlett