onsdag 9. november 2011

Kanelstjerner..

Det er på tide å tenke på julebaksten igjen, og jeg liker å være tidlig ute. Spesielt nå som jeg driver å prøver meg på alt mulig jeg ikke har smakt før ;-)

I dag ble det kanelstjerner. Fant oppskriften i et blad for noen uker siden, og tenkte jeg skulle teste det ut. Ikke sikker på hvor oppskriften er fra, men tror ikke den er norsk.

Kanelstjerner (24 stk)
3 eggehviter
1 knivsodd salt
250 gram melis
300 gram mandler
1 ss støtt kanel
1/4 ts revet muskatnøtt

Pisk eggehvitene med saltet til det blir en stiv masse. Tilsett melis litt etter litt, til massen er helt kremet og blank. Ta 1 dl av de piskede hvitene, og sett til side. Kjør mandlene til fint mandelmel sammen med kanel og muskatnøtt i en blender, og rør det godt sammen med de piskede eggehvitene til en fast deig. Sett deigen kjølig i en times tid.  Rull deretter deigen ut på et bord drysset med melis til du får en stor, tynn plate på ca 0,5 cm i tykkelse. Stikk ut deigen med en stjerneform på ca 5 cm i diameter. Legg stjernene på en stekeplate med bakepapir. Ha den piskede eggehvitemassen som ble satt til side , i en liten sprøytepose, og sprøyt den på stjernene. Stek kakene i en forvarmet ovn på ca 160 grader i ca 15-20 minutter, til de er gyldne. La dem avkjøle på rist.

 Jeg valgte alle mulige former. Var sliten etter all bakingen, så det ble bare kjapt påsmurt pynt i dag med skje ;-)




Av eggeplommene laget jeg eggekrem, men de er fine i vaffelrøre, omlett osv. :-)


Konklusjonen for kanelstjerne: Deigen var farlig god ;-) Jeg tror ikke jeg kommer til å lage disse igjen, da jeg syntes ikke de var såå gode ;-) Men absolutt verdt å prøve!

Til helgen blir det spennende engelske juledrikker som skal prøves ut! :-))

Ha en fortsatt fin uke!

1 kommentar:

  1. Det var tidlig start på julebaksten :)

    Her diskuterte vi faktisk i dag hva vi skal bake til jul i år. Det blir jo peanøttsmørkaker da, og noen få slag til. De siste årene har vi egentlig bakt litt for mye til jul, så i år skal vi begrense oss litt.

    Kanelstjerner har jeg ikke hørt om før, men kakene så kjempefine ut. Jeg rapper oppskriften jeg, ettersom kakene er naturlig glutenfrie. Kanskje vi prøver å bake en gang.

    Så spennende med engelske juledrikker :) Det gleder jeg meg til å høre mer om!

    SvarSlett