torsdag 7. juli 2016

I salen..


I fjor høst, tror det var rundt overgangen oktober/november, bestemte jeg meg på å prøve å begynne med hest igjen etter å ha hatt pause i mange år. Det har vært et savn, selv om jeg kanskje ikke helt har ville innrømmet det for meg selv. 

Det er ei jeg kjenner fra mine aktive dager i hestemiljøet her i bygda, som flere ganger har invitert meg til å komme innom dem og prøve en av hestene. Og en dag fikk jeg mot til å si ja til å komme en tur. De har det så flott der de holder til med både utsikt, gode turmuligheter og lite trafikk. For ikke å glemme ridebane. Det var veldig greit å få prøvd seg på hesteryggen igjen i et inngjerdet område.




Sølvar er nå en 19 år gammel nordlandshest, og var den første jeg prøvde meg på. Det har tatt mange måneder å bli kjent og ennå har jeg dager jeg ikke helt klarer å slappe helt av på ryggen hans, men i det store og hele har jeg blitt veldig glad i denne karen. Han en hest som er trygg på seg selv, og holder hodet kaldt. En del ting er vi ikke helt enige om ennå, men jeg syntes vi har gjort stort fremskritt fra de første ukene. Jeg trives veldig godt med å få være med ham. De første månedene var det bare en gang i uka jeg red ham, men nå er det fast tirsdag og torsdag, og innimellom kommer jeg en tur i helgen også.





Før jeg begynte å ri tok jeg disse to søte jentene, Helice og Loi,  på tur to ganger i uka. I starten var jeg så nervøs rundt hester at det var faktisk nok. Nå syntes jeg det er vanskelig å forestille meg at det var slik, de faste rutinene hver uke fjernet problemet etter noen måneder. Det er godt å være helt avslappet rundt hester igjen.


 

 
 Flotte Sølvar!



 

Anne Beate har også hjulpet meg utrolig mye med å bli komfortabel med hest igjen. Ninita er helt ypperlig hest å få selvtilitten tilbake med. Stødig, kald i hodet og kan det meste. Jeg har til og med fått kjøre henne med slede. Det var et stort øyeblikk!



Ellers så har det i år blitt et par turer til Lykkja. Ei nydelig seter med en utsikt som gir en lyst til å bare bli igjen der. Her er bilder fra en tur  i våres som tok oss et par timer. Den glemmer jeg ikke. Den var så fin den turen.







En liten tur i sommer hvor vi flytter hesten til Lykkja for nytt beite. Veldig fin tur.











Det har betydd enormt mye for meg å være tilbake i hestemiljøet igjen, det har vært helt utrolig moro!



2 kommentarer: