fredag 22. juli 2016

Sommerdager..

Det har vært en flott uke som har gått nå siden forrige dagbokinnlegg. Dagene har vært fylt med aktiviteter som er veldig trivelig å tenke tilbake på.

Søndagen startet med en økt i hagen. Har ikke fått gjort noe særlig der i det hele tatt før i ferien, og ja, det syntes! Alt var overgrodd. Det er altfor mye som må gjøres for å få hagen fin, men det er greit å få unna det verste så det ikke blir helt jungel. Vi hadde egentlig alltid tenkt å få hele hagen jevnet ut og mye skulle dekkes over med stein slik at blomsterbedene kunne lettere bli holdt styr på fra alt ugrasset. Men det har alltid kommet som en fremtidlig plan siden det er mye som skulle gjøres før hagen skulle få ansiktsløfting. Vi tenkte på utvidelse av både hus og veranda, og dermed var det lite poeng i å gjøre noe med hagen. 

Nå som vi skal bygge nytt hus et annet sted, er det enda mindre grunn til å gjøre noe, så da får det bli med det aller nødvendigste.


 Nova inspiserer beskjæring av busker.



Etter en stund kom Randi innom. Vi hadde planlagt en liten gåtur, men jammen ble det en totimers moltetur istedet. Opp på fjellet bar det med oss, og posene var med. Det ble en kjempekoselig tur.







 Det er godt å være opp i høyden. Det er noe helt eget med lufta her oppe.






Det ble 765 gram med molter, ikke dårlig. Ekstra spesielt ble det da Randi ringte og sa hun hadde nøyaktig det samme tallet på sin vekt og sin pose!





Noen kveldsturer har det blitt, og innimellom har soppkurven vært med. Jeg elsker å forsvinne inn i skauen og få inn intrykkene fra trær og planter.



 Disse var for små ennå, men det er moro å se hvor man kan ta en tur neste gang.





Ny tur med Anne Beate har det også blitt. Det er to uker siden sist, og hestene måtte få nytt beite. Det ble tur til neste seter der oppe. Vi hadde på forhånd fått satt opp gjerdet, og deretter var det bare å dra til Lykkja for å ri hestene tilbake.



Det meste av turen var over svært mange myrer, og dermed ble det lite tid til bilder. Jeg var mest opptatt med å holde meg på Ninita. Det var flere ganger jeg lurte på om jeg satt på en geit, hun kom frem overalt og imponerte virkelig. Det var myrer der hun sank ned og hadde søle opp til knærne, uten at det var noe problem å fortsette å gå. Flere bekker hoppet vi over. Det vil si, jeg klamret meg til salen og ba hesten gjør det hun syntes var best. Det gikk veldig fint.

Jeg er overhodet ikke vant med slik terrengridning til vanlig, så det ble en spennende tur.




En av de mange myrene, men denne trengte vi heldigvis ikke krysse.



 Fremme!





 Alle setrene har en fantastisk utsikt, hver på sin måte. Det ble en pust i bakken for å ta inn alt det vakre.





 

Det er lys i alle glass når Bjørn jobber med lydanlegget i bilen. Ikke så ofte det er aktivitet til sent på kvelden hver dag til vanlig.




 Jordene ble slått og rundballene er på plass. Det er koselig å se.





I går fikk jeg så lyst til å farge alpakkaull som jeg kjøpte i Sigdal. Blått måtte det bli.




 I dag ble det en real trimøkt på meg, hele fire ponnier ble tatt på tur i dag. 
De tre andre tok jeg på leietur, altfor varmt til noe mer i dag!

 

  En veldig avslappet Sølvar etter tur.






Helice ble med på tur for å finne sopp. Snublet jammen over en del kantareller. Men hadde ingen pose med meg. Så får huske på det neste gang.









Etter hele fire timer med hestene i dag, så ble det jammen vask av badet når jeg kom hjem, og to kjøkkenskap ble gjennomgått og vasket, før jeg avsluttet med en kveldstur. Jeg begrenset mengden sopp for å slippe å stå så lenge å rense dem etterpå.

Nå var det godt å slappe av og reflektere over en flott sommerdag.




1 kommentar:

  1. Trivelig å lese om alt du rekker ! Du har ikke kjedet deg i det siste ser jeg :)

    SvarSlett