mandag 30. januar 2012

Endelig en etasje til..

Da ble vi ferdige med loftet i helgen! Det var godt å få det gjort, og veldig uvant å plutselig ha en etasje til i huset vi kunne bruke :-)

Siden stua som er i etasjen under loftet, likevel er full av materialer og verktøy, bestemte vi oss for å la loftet være midlertidig stue hvor vi kan slappe av og ta en pust i bakken, og begynne på oppussing av kjøkken og stue med en gang. Like greit å ta alt på en gang, så da får vi nok å gjøre i helga og om hverdagskveldene ;-)


Jeg passer på å få tid til å være på kjøkkenet midt i all byggingen, for snart må jeg klare meg uten kjøkken en stund. Det blir virkelig uvant tenker jeg ;-)

I helga ble det litt diverse fristelser:

Matlaging:

Cornish Pasty (4 stk) Fra  A cooks tour of Britain" av Michael Smith 1984.
I gamle tider var Cornish Pasty egentlig fisk innpakket i mørdeig. Disse ble laget av konene til gruvemennene i tinngruvene, og mannfolka spiste disse under måltidene når de var på jobb. I dag er disse godt kjent verden rundt for å være fyllt med kjøttbiter, løk og potet (i noen områder også kålrabi). Formen på disse gjør at den var kjekk å ha i lomma, samt å spise med en hånd.

Mørdeig:
450g mel
litt salt
50 hard margarin
50g fett eller smør
2 ss vann

Sikt mel og salt i en bolle. Del opp smøret/fettet i små biter og legg det oppi melet. Gni fettet/smøret i melet til det blir som små brødsmuler. Ha i nok kaldt vann til det binder sammen ingrediensene. La deigen hvile i ca 30 min i kjøleskapet. Etter dette er deigen klar til å formes.

Fyll:
225g poteter i tynne skiver (bruk gjerne ostehøvel)
225g løk og eller kålrabi i fine biter
225g kjøtt i terninger (jeg brukte elgekjøtt jeg hadde for hånden)
krydder

Kjevle ut deigen til ønsket tykkelse. Skjær ut 4 sirkler. Jeg brunet kjøttet litt på forhånd, men når jeg skjærte grønnsakene i tynne nok biter og skiver, er det ikke nødvendig å koke dem på forhånd. Fordel grønnsaker og kjøtt på den ene halvdelen av deigstykkene du skjærte ut. Krydre med salt og pepper. Legg noen tynne potetskiver også på toppen av kjøttet, for å hindre det i å tørke ut. Legg den andre halvdelen av deigen over, og klem sammen kantene. Lag små luftehull , og pensle så overflaten med vispet egg. Stek ved 220 grader i 10-15 minutter, og reduser til 180 grader i  30 min til.

Jeg valgte å servere med soppsaus fra egenplukkede sopp i tillegg, og det smakte ekstra godt :-)


Konklusjon: Veldig godt, og veldig mektig ;-)


Baking:
Roly Poly Bread and Butter Pudding (nok til 8 porsj.) (Fra http://theenglishkitchen.blogspot.com/)

Nesten som den tradisjonelle Bread and Butter Pudding, bare med en liten vri; bringebærsyltetøy. Bør ikke spises for ofte, for dette er kraftig kost. Men så ufattelig godt!

85 gram mykt smør, samt litt ekstra til smøring av form
3,5 dl bringebærsyltetøy
1 stor udelt fersk loff
4 store egg
4,2 dl melk
4,2 dl fløte
85 gram melis, pluss litt ekstra til strø
1 ts vanilje ekstrakt, evt frø fra 1 vaniljestang

Sett ovnen på 160 grader.
Smør en to liters form. Fordel halvparten av syltetøyet oppi formbunnen.
Skjær av skalken på loffen, til du bare har igjen en rektagulær og myk brødblokk igjen. Denne deles i 4 lange biter. Disse smøres med smør på den ene bredsiden, og med syltetøy på den andre (det blir litt søl, men absolutt verdt det!)

Rull stykkene sammen som du ville gjort med rullekake, med syltøyet inni, og smørdelen ute. Gjør dette med alle 4 stykkene, og del alle sammen i to, slik at du får 8 like store stykker. Disse legges i formen, oppi syltetøyet som du har smurt bunnen med.

Bland  sammen melk, egg, fløte, melis og vanilje, og hell det oppi formen. La det stå i 30 min slik at brødbitene suger opp mye av blandingen.

Strø litt melis på (blir det ikke søtt nok, kan du alltids strø litt mer på når den er ferdig også), og sett den i ovnen. La stå i omtrent en time, til den begynner å bli gylden, og væsken har blitt stiv.

Mine rullet seg opp, da jeg skjærte litt feil på brødet. Det smakte derimot fantatisk, og blir uten tvil laget flere ganger!

                              
Marthas kake (Fra Tidens bakebok av Lillemor Erken 1962).
3 egg
4 dl sukker
1,5 dl sur fløtemelk (bruk evt naturell yougurt)
1 ss hakkede mandler
2 ts kanel
1 ts nellik
2 ts kardemomme
75 gram smør
5,5 dl hvetemel
3 ts bakepulver

Pisk egg og sukker, tilsett kryddere, mandler, melken og det smeltede smøret. Til slutt har en i melet hvori bakepulveret er blandet. Fyll røren i godt smurt og strødd form og stek den ved jevn varme i 200 grader i om lag en time.

Jeg laget i tilegg en glasur med melis, eggehvite og litt romessens. Herlig! Kaka var kjempegod med alle de krydderne :-))


 Ønsker dere en kjempefin uke, snart er det februar! :-)

3 kommentarer:

  1. Hei Så utrolig stilig loftet deres er blitt! Det ser jo så flott ut!

    Du er jo så flink til å finne nye spennemnde oppskrifter. Jeg kunne godt tenke meg å prøve å lage alle tre. Spesielt Brødpudding og Cornish pasty.

    Nå gleder jeg meg til flere oppdateringer fra huset deres i tiden som kommer:-D

    Vi snakkes. Klem fra Ragni

    SvarSlett
  2. Hei igjen

    Jeg kom på en sak når det gjaldt brødpuddingen din med bringebærsyltetøy. Jeg har lagd ganske lik tidligere- bare at jeg har skåret brødskriver - fjernet skalkene og smurt på godt smør og appelsinmarmelade. Så har jeg lagd det utover formen. På toppen har jeg strødd på masse rosiner. Så heller jeg på melk/fløteblanding, lar det svelle og inn i ovnen til det er ferdig. Veldig godt om sommeren med nypiska krem

    SvarSlett
  3. Spennende retter du har laget :)

    Loftet ble superflott!! Lykke til med videre oppussing i huset, gleder meg til å følge med :)

    SvarSlett