tirsdag 17. august 2010

Kortere dager..

Ja, det går mot høsten med stormskritt. Det blir tidligere mørkt for hver uke som går. Jeg ser i grunn frem til høstkveldene, de er synonymt med sofa, bøker, te og stearinlys. Og litt rolig bakgrunnsmusikk. Og selvfølgelig en malene katt på fanget, eller to (tja, de bør bli litt bedre venner først kanskje før begge kan ligge der, kattekamp på fanget er ikke helt det jeg er ute etter på slike kvelder).

Hanene begynner å bli voksne. Den ene hanen galer med tydelig stemmeskifte. For et par dager siden var han rimelig rusten i stemmen, i dag syntes jeg han begynner å høres bedre ut. Jeg har måttet flire av hans mange iherdige forsøk på å høres ut som en skikkelig hane. Han har også begynt å få interesse for damene, og har allerede fått ha seg litt. Som første gangs hønse-eier er det utrolig artig å få med seg alt som skjer i utviklingen av disse morsomme skapningene. Ser ikke helt frem til å måtte ta knekken på de to andre hanene. 3 haner er det svært lite poeng i å ha. Så det er ikke altfor lenge til det blir middag på bordet. Med litt veiledning fra naboen, så skal jeg nok få til dette, men gleder meg ikke akkurat. En del av livet er det jo :o)

Funderer på å begynne å ta bussen til jobb, noen dager i uka hvor det passer med jobbtidene. Kollektivtilbudet er ikke veldig bra, men fungerer til en viss grad. Sparer bilen litt, og miljøet. Sambo måtte bruke bilen i dag, den andre er midlertidig ute av drift, så da tok jeg bussen til jobb for aller første gang. Det fungerte helt fint. Det var litt merkelig, er så vant til å ha bilen alltid parat og vite at jeg selv bestemmer. Å ikke kunne det var litt rart. En vanesak. Før så brukte jeg omtrent bare kollektivt. Det var derimot på et mye mer sentralt sted, og mange år tilbake. Helt uten bil er ikke mulig her på bygda, paga både jobb og dyr (jeg bærer ikke 25 kg forsekker med hønemat eller store flissekker ombord i bussen altså ;ob)
Får tenke litt på det.

Koser meg med boka "Barnepiken" av Kathryn Stockett. Den er utrolig fin. Blir forhåpentligvis litt mer lesning utover høsten, når alle uteprosjektene er ferdige for i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar