torsdag 1. desember 2011

Juledrikker og likører..

Da var det jammen desember! Det er bare litt over tre uker til julaften, og ikke minst til sola snur og dagene blir lengre igjen. Mye å feire med andre ord ;-)

Jeg holdt på med så mye forrige helg, så må nesten legge ut en post om det også. Det ble en del testing av juledrikker.

Tidligere har jeg testet en julete-drikk jeg fant i et blad, men det var flere typer der, og jeg testet de tre andre typene. For noen av teene må du nok i en asiabutikk eller liknende for å få tak i alle ingrediensene.

Klassisk julete
4 kanelblomster (fås i f.eks helsekostbutikken), 3 hele kardemommekapsler, 2 stjerneanis, 4 ss hvit te, 1 l kokende vann, 2 klementiner, skåret i båter, mørk rom, sukkerknekk



Støt krydderet, og sett dem til side. Skyll tekannen i kokende vann, og ha i teblader, krydder og klementinbåter (press dem lett så det kommer litt saft i tekannen). Hell kokende vann på, og la teen trekke i 10 minutter. Hell mørk rom og sukkerknekk i, og server straks.


Grønn te med vanilje og ingefær
4 cm ingefær, skrellet og skåret i tynne skvier, 1 vaniljestang, 1 l vann, 16 tørkede epleskiver, 2-3 ss grønn te



Kok skiver av ingefær og en skrapet vaniljestang i vann, tilsett tørkede epleringer. Ta kjelen av varmen. Ha tebladene i en varm tepotte, og hell blandingen over - vannet skal kun være ca 80 grader varmt. La teen trekke i 5 minutter.


Rooiboste med mandellikør
1 vaniljestang, 2 ss rooibosteblad, ca 1 dl amaretto-sirup (fåes i kaffe-og tebutikker)


Skrap frøene ut av vaniljestangen, bland dem med tebladene. Skyll tepotten med kokende vann. Ha vaniljestangen i sammen med rooibostebladene og vaniljefrøene. Hell vann på , og la teen trekke i 6 minutter. Tilsett 2,5 cl (ikke dl)  amaretto-sirup  i hver kopp, hell den varme teen over, og server straks.

Av alle drikkene jeg testet, likte jeg best to av dem. Den første jeg skrev om sist, gløgg-te, og klassisk julete som jeg testet i helgen. Det var spennende og moro å teste ut alle typene :-)


Ellers så fikk jeg endelig laget sukkerlake og fått gjort likørene ferdig. De har stått med bær i vodka ganske lenge nå. Så da ble det flere ulike typer i år; jordbær, bringebær, tyttebær og multe :-)

Her blir laken tilsatt og likøren satt på flasker.


Ha en flott fredag! :-)


2 kommentarer:

  1. Hei Det hørtes ut som noen utrollig gode og deilige juledrikker med masse godt julekrydder.

    Håer du får en fin helg! Vi ses til helgen! Klem

    SvarSlett
  2. Det var mange spennende juledrikker :) Interessant å lese om, og kjekt med oppskrifter!

    Spennende likører du har laget også. Jeg har laget bærlikører flere ganger tidligere, men i år har jeg bare laget løvetannlikør. Den ble kjempegod, og kommer nok til å bli servert ved siden av kaffen i jula.

    Ha en fin førjulstid, og en flott desember!

    SvarSlett