onsdag 24. januar 2018

Produktive dager!

Fredag etter jobb hentet jeg melk i Nore, og samtidig var jeg så heldig å snuble over en kar som hadde mange kg fryste plommer fra egne hage til salgs, og fikk handlet litt av ham samtidig.
Dermed var planen for helga fastsatt :-)


 

Jeg startet med Camembert samme kveld, da det er raskest å lage. Jeg begynte kl 19 og var ferdig kl 22. Rakk til og med å koke litt prim før leggetid. Men da ble det sen leggetid ;-)



Lørdagen startet med Gouda-ostene. Jeg har brukt fremgangsmåten til Lizas småbruk, og ble veldig fornøyd med resultatet. Men det er absolutt en fordel å ha ystet i mange år allerede ;-)
Jeg måtte regne om tallene, da hun hadde så liten mengde melk, men tror jeg fikk det ganske riktig tilpasset. Nå er det bare å passe på under modningen og se hvordan de utvikler seg fremover.

Etter ystingen ble plommene tatt frem og 3,4 kg ble fordelt på syltetøy og saft. Enda har jeg 10 kg igjen i fryseren. 


 Plommesyltetøy:


1 kg plomme
dl vann
3 dl sukker

Vannmengden avhenger av plommene. Faste plommer trenger mye vann, mens bløte trenger lite.
Plommene deles opp, steinene fjernes. Kok opp plommer og vann og la det koke til plommene er gjennomkokte og "grøtete" - 8-10 min.

Tilsett sukkeret og rør godt. Gi syltetøyet et nytt oppkok, slik at alt sukkeret løses opp. Jeg skulle fryse ned, hermetisering tar jeg neste gang jeg lager gele paga plassmangel.
 Plommesaft:


 Du trenger
plommer
sukker
vann

Skyll plommene og del de i to – det er ikke nødvendig å fjerne stenen. Ha de i en stor gryte. For hver kilo plommer tilsetter du 300ml. vann. Kok opp plommene og la det småkoke. Du kan gjerne presse plommene med en potetstapper mens de koker. Kok til plommene er helt myke.

Sil av plommesaften. Ikke vær fristet til å presse saften gjennom silen, da blir saften din uklar. La det gjerne stå natten over. Mål saften. For hver liter saft tilsetter du 400g sukker. Bland sukker og saft i en gryte. Rør mens du varmer opp saften slik at sukkeret løser seg opp. Like før kokepunktet helles saften  over på varme steriliserte flasker. Sett på lokk med det samme og etikett når det har fått avkjølt seg. Alt ettersom hvor intens du liker saften din blir blandeforholdet 1:4 eller 1:5. Saften holder seg i flere måneder hvis du oppbevarer den mørkt og kjølig. Så snart flasken er åpen må den oppbevares i kjøleskapet.



Tid til surdeigsbrød også! Det smakte nydelig sammen med nylaget syltetøy!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar