lørdag 12. januar 2013

Helg og bakst..

Fredag og lørdag er typiske bakstedager for tiden. Elsker å bruke disse helgekveldene med å teste ut oppskrifter som jeg har lagt frem tidligere uka. Det mest spennende er helt klart de oppskriftene som har en klar historie knyttet til seg, gjerne med navn og årstall i tilegg.


Jeg tester ut gjerne opptil 5 forskjellige baksteoppskrifter de kveldene jeg holder på, men lager bare ca 1/4 eller 1/5 av mengden røre, slik at det aldri blir mer enn en smaksprøve av hver oppskrift. Ellers ville jeg har druknet i kaker etterhvert ;-) De som utmerker seg blir skrevet inn i min egen kokebok.

Kveldens mest artige oppskrift var denne: Grandma Rosdail's cookies. Rett og slett fordi den hadde mye info om historien bak oppskriften. Den kommer fra et hefte jeg fant på en brukthandel. Et amerikansk hefte om norske tradisjoner, historie og oppskrifter. Noen av oppskriftene, slik som denne er laget i ettertiden av utvandringa.


Grandmas Rosdails cookies: This recipe comes from Rachel O. Southcombe of Newark, III, whose great-grandfather was Daniel Stenson Rosdail. He was one-sixth owner of the ship Resturation and had the largest family on board, seven including the parents. The woman the cookies are named after was the widow of John Rosdail, who came to America in 1825 on board the ship Resturation.



1 1/2 cup raisins, boiled
1 cup butter
2 cups sugar
2 eggs, beaten
1 cup, sour milk
1 tsp vanilla
 2 1/2 to 3 cups flour
1 tsp baking powder

Boil raisins in just enough water to cover. Sweaten and cool. Drain.
Cream butter and sugar. Add beaten eggs. Add sour milk and soda to first mixture. Add cooled raisins and vanilla. Add baking powder and enough flour to handle when rolling out. Roll out on floured board and cut with cookie cutter. Place on greased cookie sheets Bake at 3350 to 375 degrees F. until light brown.

Skikkelig gode kjeks å ha til en kopp te! :-)


1 kommentar:

  1. Takk for oppskriften, denne skal jeg komme tilbake til! Jeg elsker også å bruke rolige helgedager til bakst, men for øyeblikket har jeg ikke stekeovn i leiligheten min, så jeg hamstrer gode oppskrifter til fremtidige utskeielser, haha. Fortsatt god helg! Klem fra Paris!

    SvarSlett