søndag 11. september 2011

Søndag..

Det er mye som skjer for tiden, og mye som er moro å se på i ettertiden, så da blir det mye blogging ;-)

I dag begynte vi på vinterskur til de fire søyene jeg skal ha over vinteren. Jeg har bokser til dem inne om det skulle trenges, men det er viktig å ha ly ute også. Vi fikk gjort mye i dag, grunnstrukturen er ferdig, og nå mangler bare å kle med vegger og tak :-)



Ellers så prøvde jeg meg på tomatchutney for første gang! Hadde så mange grønne tomater som jeg ville få brukt, så da bar det frem med denne boka igjen ;-)


Tomatchutney:
Nok til 3 glass à 5 dl. Holdbar i ett år. Skal stå kaldt.
1 kg tomater
2 rødløk
2 dl sukker
3 dl hvitvinseddik
1/2 ts malt ingefær
1/2 ts sennepsfrø
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt pepper
1 ts salt


Tomatene kan brukes med skallet på, men de kan gjerne fjernes. Det gjøres ved å dyppe de i kokende vann til skallet løsner, etterpå kan du bare dra det av. Skjær tomatene i biter og hakk løken. Legg alle ingrediensene i en kjele.




Kok opp under omrøring. La blandingen trekke under lokk på svak varme til alt blir mørt, og chutneyen har fått en tykk konsistens. Det kan ta alt fra 30 til 60 minutter. Rør om av og til. Hvis ikke blandingen tykner, kan du ta av lokket når det nærmer seg slutten på koketiden. Chutneyen helles på varme og rene glass ( la glassene stå i 10 min på 125 grader i stekeovnen for å få dem bakteriefrie) og sett på lokk.





Det smakte helt utrolig godt, og disse kommer til å få bein å gå på! Mistenker at den første går alt i morgen ;-)) Det ga virkelig mersmak til å prøve flere chutneytyper!

I morgen skal jeg til mamma og høste epler, samt så skal vi prøve oss på hjemmelaget tomatketchup. Gleder meg! :-))

Ha en flott ny uke!

3 kommentarer:

  1. Den så kjempegod ut!
    Nå er jeg spent på hvordan ketchupen blir!
    Og moro at det nå er epletid, det kan bli mye godsaker fremover :)
    Ha en fin ny uke :)

    SvarSlett
  2. Hei

    Så artig med grønn tomatchutney! Den så utrolig stilig ut.takk for tips. Denmne skal jeg huske på. Ha en fin uke!
    Klem

    SvarSlett
  3. Congrats on the successful chutney and the shelter is great! you're getting more done than I am, i better get a move on, LOL

    SvarSlett