lørdag 10. september 2011

Tørking av sopp, og andre lørdagsaktiviteter..

I dag snublet jeg over noen traktkantreller som hadde begynt å titte frem., og det er absolutt noen herligheter som er verdt å få med seg.


Jeg leste om tørking av sopp i denne boka som jeg kjøpte for en tid tilbake, og tenkte jeg skulle prøve.  Kantareller, traktkantareller og steinsopp er fine til tørking, men akkurat når det gjelder å tørke noen få på ei snor, så er traktkantarellen veldig fin. Den er hul igjennom, og tørker dermed veldig lett. Så denne gangen testet jeg ut tørking på snor ;-)

Et lite tips når det gjelder traktkantareller; når frosten kommer, så er denne soppen fortsatt bare å plukke. I frossen tilstand kan den ikke tørkes etterpå, men den duger like fint til å tilberedes på vanlig måte. Så ikke gå forbi selv om de står frosne i bakken, de smaker fortsatt!


Det ble da riktig så dekorativt ;-) Så nå må jeg ut og finne flere, så blir det nok mange snorer etter hvert :-)



Nå har vi akkurat kommet hjem fra hyttebesøk i Hof, hos mamma og pappa. Det var veldig moro å se dem igjen! Takk for deilig mat og koselig prat! ;-)


Ha en flott søndag!


3 kommentarer:

  1. Hadde denne boka vært noe for deg: http://www.bookdepository.co.uk/Thrifty-Forager-Alys-Fowler/9781856269124 ?

    Ha en fortsatt flott dag. :)

    SvarSlett
  2. Åj, tusen takk for tips! :-D

    SvarSlett
  3. Det var dekorativt med sopp på tørkesnor :) Takk for tips om traktkantarell.

    SvarSlett